понеделник, 29 март 2010 г.

Колко струва един ски курорт? Цента на лифтовете

Взимам повод от цитирани в медиите различни обещания за това как ще стане "прекрасно" на Витоша и какви инвестиции ще се направят, за да се опитам да ви покажа какво седи зад тези цифри и как дори за нещо толкова „прозаично", „Витоша ски" изопачава фактите и пропагандира обществено приемливи формулировки, зад които се крие една истина – скъп и безсмислен проект, който ще направи карането на ски на Витоша непосилно скъпо за повечето хора, а в крайна сметка това трябва да е социален курорт, а не скъпарки.

Цената на инвестицията на „Витоша ски"

На нарочна пресконференция, отразена от всички медии, на 23 Февруари 2010 "Витоша ски" обявяват, че ще инвестира 50 млн. евро в спортна и туристическа инфраструктура и още 20 млн. евро в лифтове. Сега, ако нищо не разбирате от лифтове, това нищо няма да ви говори, но ако сте запознати, ще знаете, че цената за изграждане на ски лифт е от порядъка на 1-2 милиона евро на километър!!! Един седалков лифт струва поне 2 мил евро. Даже на втора ръка вървят по милион. И ето от тук започват лъжите, говори се за „спортна и туристическа инфраструктура" за 50 млн. евро, но това са такива шменти и капели, че няма накъде повече – всичките тези пари са за лифтове, не че има особено значение, но това показва, как тези хора само манипулират общественото мнение. Ако те кажат, че ще хвърлят 65 млн. евро за лифтове, няма да прозвучи много яко, ако обаче кажат „спортна и туристическа инфраструктура", така излиза, че те дават пари за спорта, а не за собственият си бизнес, ама това са само дребни неща. И на края хората разбират от тяхната пресконференция, че милия чичо Цеко ще налее 50 млн. в спорта и „само" 20 ще се за лифтове. Така излиза, че те ще оправят пътеките, ще направят мостчета, ще почистят, облагородят, въобще ще направят нещо за децата. Да, ама не. По долу съм се опитал да обясня, как тези пари въобще няма да идат за оправянето на нито една пътека, ами по-голямата част ще се превърне в работна заплата на някой Ханс от Австрия, който ще ни направи лифт.

На първо място трябва да се каже, че такова понятие като „средна цена на лифт" няма. Едно защото отделно е цената му като съоръжение, отделно като строителство и пускане в експлоатация. Освен това трябва да се знае, че покупката на един лифт никак не прилича на това да си вземеш нова кола. Доставката на един лифт е по-скоро технологичен трансфер (покупка на процес, а не желязо) като в същност се получава съвкупност от ноу-хау, технология, обучение на персонал, задължение да закупувате резервни части и тн, като поемате и определени ангажименти за бъдещето. Има разбира се и уговорки за ексклузивност, тоест дали ще доставяте само от една фирма (при Цеко май е така с „Допелмайер" Doppelmayr), колко лифта ще поръчате и тн. В България често казваме, че нещо струва еди колко си пари, но не смятаме всички свързани с това преки и непреки разходи, амортизации, които при лифта са сериозни, поради суровите условия в планината, температурата, вятъра, отделно трябва да се има предвид, че тази машина трябва да работи сезонно и то през по-тежката част на годината, а през другото време не работи и ръждясва, но пак си иска поддръжка, персонала, който е необходим и който трябва да е добре обучен и на разположение, ако и през повечето време да си клати краката. Има и още едно обстоятелство, което прави лифтовете много скъпи – те са средство за печелене на пари и като такова са си по-скъпи (една баничарка може и да е колкото една кола, но струва повече, защото с нея печелите). Но не само това, ски спортът е луксозно занимание и всичко свързано с него има доста голяма надценка, все пак това е leisure industry (за забавление) и това автоматично му надува цената. Така че, било защото е престижно, било защото на година се продават много малко на брой лифтове, а те са много сложно за разработване съоръжение и си искат избивката, било защото не се правят в Китай, ами във Австрия, Франция или Италия, тези играчки са много скъпи. Поради тази причина в света има и само два големи производителя на подобна техника. Останалите доставят един на година и то при добри обстоятелства, през останалото време предимно правят резерви части. Освен това само тези два конгломерата правят сложни лифтове, а останалите доста по прости (имам предвид Poma - Pomagalski S.A., която е закупена от Leitner Group и Doppelmayr Garaventa Group).

Лифта от една страна е съоръжение, което е изключително скъпо като оборудване и части като включва – стълбове, въже, ролки или батерии, всякакви ел инсталации и електроники, предпазни системи и такива за сигурност, кабели, положени под земята по цялото му трасе, кабинки или седалки, системата за закачането им за въжето, мотор, резервен дизелов мотор, спирачна система и тем прочие, тури многоточие (за превозването на всички тези части ще ви трябват нещо като 40-50 тира). Отделно от цената на „желязото" има и разходи за инсталирането му и пускането в експлоатация, които надвишават тези на машините. Те зависят от особеностите на проекта и най-вече на терена, какъв е релефа, дали има изградени подоходни пътища, колко струва един вертолеточас и тн. (Например във Франция едно пътуване с хеликоптер между от La Grave до Les 2 Alpes е 40 евро, докато у нас подобна хели такси услуга не се предлага и поради това, цената й е прекалено висока, така че с оглед на това строежа на лифт с хеликоптери в България е далеч по-скъпо, тъй като има по-малко предлагане на специализирани машини и екипажи, обучени за летене в планински условия. За сведение в Чепеларе новият лифт е строен с руски хеликоптер, но от словашка фирма).

Така че средната цена на лифта е трудно определима и поради това се казва, че един лифт струва от един до няколко милиона на километър. Да, правилно сте прочели. Цената на лифт може да е сравнима с тази на магистрала, но не винаги. Например, ако искате да си купите трийсетина годишен влек, като котвата на Черни връх трябва да имате към 50 000 евро. Това е само, за да ви го натоварят на камион. Когато съм се интересувал по-активно от тези неща, прочетох сума ти и материали и горе-долу това, което може да се каже е, че цената на обикновен седалков лифт (Fixed Grip – на който столчетата не се откачат от въжето) започва от милион евро, тези на откачащите се от 2, а кабините над три.

Но, за да не бъда голословен, ще дам примери с конкретно построени лифтове и с тяхната крайна цена. В Америка наскоро инсталиран лифт излязъл 12 млн, долара, тоест по 4 на километър, с междинна, която малко оскъпява. Според публикации в медиите цената на новия 6 седалков лифт на Пампорово е близо 20 млн. лева (това е общата инвестиция в обекта, като самият лифт струва около 10 млн. лева). Тоест цената на построен километър лифт е около 3 млн евро (10 млн евро инвестиция за 3 км лифт). При това този лифт е строен при относително по-достъпен терен. Подобна цена за същата марка лифт и приблизително еднакъв като дължина, но с междинна станция се цитира и за лифта в Чепеларе – отново 10 млн евро. Дори и да предположим, че инвестицията включва и строежа на пистата, пак цената остава много висока. На Витоша се планира да бъдат построени 3 подобни (само че не френски „Помагалски", а австрийски „Допелмайер") и 4 малко по евтин, но пак относително близки по цена лифта, отделно две кабини.

Двете кабинки на Витоша направо ще разбият бюджета. „Бай Кръстьо" ще е с обща дължина от 4,3 км, тоест само той ще е над 15 мил. евро. Симеоновският ще стане 4 км, да ги турим и тук 13 млн. Веднага ви правя един паралел. За една трийсет годишна кабинка на Бодрост-Картала над Благовеград са хвърлени 8 млн лева (тоест хвърлени са 15 млн лева, ама да кажем, че не са всичките за кабинка, макар че е точно така, иначе 4 млн евро банков заем и още шест собствен капитал, вкл. непарични вноски), ако не вярваш ела ме ритни – Погледнете тук - Това са анексите към договора за банков кредит, от които можете да придобиете много точна представа за траншовете и съответните разходи по пера, както и как са нараствали разходите, сканирани в Търговския регистър (ако сте с MS Internet Explorer може да ви каже, че има не знам си какво си security и certificate error и че трябва да натиснете, че искате да продължите, няма страшно) и още малко. Ако искате може и сами на www.brra.bg да проверите "ПРИМА ИНВЕСТ БГ" ООД, ЕИК 101650500, за да видите вписания залог на търговското предприети до изплащане на кредита към "БЪЛГАРО - АМЕРИКАНСКА КРЕДИТНА БАНКА" АД.
Та за онзи лифт щом са дали към 5 млн евро, както остава за нов такъв.

При развиването на ски курорт, най-голяма е инвестицията са ски лифтове, но и системите за изкуствен сняг също са много скъпи – едно малко употребявано оръдие за изкуствен сняг струва най-малко 6 000 евро. Едно ново е около 20 000 евро. Сложете към това цялата система от помпи, тръби, които за да се инсталират се копае в планината. Това също излиза милиони. Една снегоутъпкваща машина е над 200 000 евро. А като вземеш 4-5 това са към 1,5 млн. Цената за промяната на ландшафта също е много висока, тъй като тези тежки 25 – тонни булдозери са много скъпи и една машино сямана надвишава 4 пъти тази на един обикновен булдозер. Умножете го това по един коефициент от около 2,3, тъй като в планината всички разходи са много по-високи и сами можете да сметнете колко "туристическа и спортна инфраструктура" ще има.

С това всичкото искам да кажа кратко и ясно, че тези патологични лъжци с огромна мерзост и съзнателно лъжейки, казват, че ще направят „спортна и туристическа инфраструктура", но това са си просто лифтове от които ще си печелят. А лъжат, защото пропагандата е майка на невежеството, а то на бедността. Защото нали се сещате тези 70 млн. евро кой ще ги изплаща? Ами вие, с кари по 50-70 лв. Аз просто повече няма да стъпя на Алеко със ски, но това е друга тема.
Иначе, какво казва един приятел с насмешка:
„Важното е да има плазма, пък това, че е гадно няма значение..."

понеделник, 22 март 2010 г.

Кой и защо даде заем на "Витоша ски" АД, за да съсипе Витоша?

В Индимедиа попаднах на една статия, която засяга въпроси, които и аз съм разгледал в моята статия Витоша ски – поредната офшорка. За изчерпателносът считам, че е добре да добавя и техния коментар.

Кой и защо даде заем на "Витоша ски" АД, за да съсипе Витоша?

Преди да отговорим на този въпрос нека разгледаме на кратко какво общо имат "Витоша ски" АД, "Юлен" АД и "Първа Инвестиционна Банка" АД. Правилно, общото е Цеко Минев. Въпросният човек притежава 22.5% от акциите на ПИБ, притежава чрез подставени лица "Витоша ски" АД и "Юлен" АД (двете бяха едниствени кандидати в приватизацията на витошките лифтове през 2007 г.) освен това е и председател на Българската Федерация по Ски.

Ако се върнем малко назад ще си спомним, че ПИБ отпусна кредит на "Юлен" АД за разширяването на ски пистите в Банско. И най-важното: кредитът е бил без покритие. Всички знаем колко законно е строителството и разширяването на ски-пистите в Банско, но въпреки това кредитът е бил отпуснат.

Какво се случва сега? Историята сякаш се повтаря...

През септември "Витоша ски" АД започва незаконно взривяване на морени на Витоша и е изработила проект за разширяване на ски пистите там. От сайтът на Търговския регистър в досието на "Витоша ски" АД откриваме следното:

Длъжник по обезпеченото вземане: "ВИТОША СКИ" АД, ЕИК 175230799

Заложен кредитор: "ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА" АД, ЕИК 831094393

Основание: договор

дата: 05.11.2007

Предмет: за предаване на сума пари

Размер количество дължимо: 500 000

единици: евро

Размер: 500 000 евро

Описание: предприятието като съвкупност

Т.е. ПИБ още в края на 2007 година отпуска кредит въз основа на все още несъществуващ план за инвестиции и то в размер на 500 000 евро. Важно е да се отбележи, че "Витоша ски" АД е създадена през 2007 година, следователно кредитът е даден няколко месеца след регистрирането на фирмата. Този път обаче има залог: цялата фирма "Витоша ски" АД, което означава, че ако проектът не се изпълни и съответно фирмата не може да си погаси задължението, то тя ще стане собственост на ПИБ. По този начин ПИБ ще придобие целия ски-бизнес на Витоша, защото от Годишния финансов отчет за 2007 на "Витоша ски" АД (който може да бъде намерен на сайта на Търговския регистър) става ясно, че тя притежава 100% от "Въшени линии" ЕАД (т.е. лифтовете на Витоша) и 80% от "Витоша ски училища" АД (т.е. почти всички ски-училища на Витоша). "Витоша ски училища" АДо между другото се явяват и един от основните клиенти на "Витоша ски" АД според Одиторския доклад на фирмата за 2007 година. Другият основен клиент е "Балкан холидейс сървисиз" ООД и странно: ПИБ заедно с станалите участници в създадения през 1997 г. "Частен туристически холдинг" я е закупила още тогава (другите акционери са ТБ "Моллов", фирмата на Венцислав Йосифов "ВЕМ-94", фирмата на Младен Михалев-Маджо - "Интергруп енд Партнерс", фирмата на Валентин Моллов - МФИ, "Наваро", дългогодишният шеф на парк-хотел "Москва" Любомир Веселинов).

Интересна обаче е и ситуацията, при която ПИБ отпуска този кредит. Отново от Годишния финансов отчет за 2007 на "Витоша ски" АД става ясно, че фирмата е реализирала счетоводна загуба от около 414 000 лева (и данъчна от почти 423 000 лева). Банките обаче отпускат кредити на надеждни клиенти, такива които имат добри финансови показатели, реализират печалба и т.н. Защо тогава ПИБ отпуска голям кредит на губещо предприятие? Отговор: Цеко Минев. Той всъщност отпуска кредит сам на себе си. И то за да изпълни един незаконен и абсолютно разрушителен проект на Витоша.

петък, 26 февруари 2010 г.

Незаконни патрули контролират ски войната на Витоша

Публикувам една интересна статаия от в-к. "Сега" с автор Явор Евтимов.

Държа да подчертая, че аз лично не съм ставал свидетел на нещо подобно, но съм виждал действията на братската на "Витоша ски" АД - "Юлен" и намирам доста прилики. Така че не се съмнявам в достоверността на текста, които публикувам с известни съкращения. Позволил съм си да нарпавя и някои коментари върху текста, отбелязани с курсив, в които разглеждам някои правни аспекти относно правата на „Витоша ски" върху пистите, които са силно стеснени.

Още в края на миналата година стана ясно, че срещу приближеното до бизнесмена Цеко Минев дружество "Витоша ски" АД се е събрала цяла армия от открито негодуващи срещу опитите за налагане на самоуправство в планината. В края на октомври 2009 г. от "Витоша ски" се опитаха да насочат вниманието в друга посока, като претендираха на държавно ниво, че "ски сезонът на Витоша е застрашен заради нехайно отношение от страна на управата на ПП "Витоша". След като окончателно стана ясно, че такава опасност няма и белият сезон край София вече е в разгара си, на фронтовата линия отново застанаха неоспоримите факти.

Какви са те? Основната цена на дневната карта за ползване на съоръженията на "Витоша ски" е 35 лв., а сезонната карта е фиксирана на 590 лв. Офертата обаче не важи за ски и сноуборд-инструкторите, които са задължени да плащат съответно 50 лв. и 2000 лв.

Едната цена е за клиенти, другата е за ски инструктори.

И понеже не стана ясно как точно се отличават инструкторите от клиентите, проверка на "Сега" установи, че се прилага много проста схема. В случай, че някак даден ски учител се промъкне инкогнито и се снабди с карта на редови цени, се задейства "второ ниво на защита". На помощ се притичват т. нар. ски патрули, които, ако забележат скиор, който предвожда група деца да речем, го спират и изискват билета му за лифт. (това в случая е незаконно, тъй като на първо място "Витоша ски"АД не са концесионер и нямат тези права спрямо пистите. Те могат да проверяват картите само на лифта, но не и на пистата) В случай на несъответствие с "правилната" цена документът бива отнеман, в някои случаи дори след заплахи за физическа саморазправа.

"Ски патрулите са на пряко подчинение на изпълнителния директор на "Витоша ски" и на началника на сектор "Ски писти и машинен парк". Изпълнителен директор съм аз", обясни пред "Сега" Костадин Костадинов.

А кои са ски патрулите?

Оказа се, че подобна длъжност не фигурира като формулировка в нито един закон. Дори напротив - тя противоречи на закона за частната охранителна дейност, който повелява тя да се извършва единствено от регистрирани охранителни фирми. Според Костадинов обаче ски патрулите са звено към "Витоша ски" с контролни функции върху наетите (както казах пистите не са нито обект на концесия, нито наети, "Витоша ски" нямат учредено право на ползване върху тях дори, юристите ме разбират, но за широката публика да поясня, че де юре скиорите ползват пистата, защото само Лале е писта и останалите "терени за упражняване на ски спорт" по смисъла на Правилника за управление на природен парк "Витоша", а дружеството на Цеко не ги ползва. В този смисъл действията на "Витоша ски" спрямо всеки скиор, извършени и предпиети на ски пистите са самоуправство и нарушават гражданските права на скиорите, тъй като никой не може да спира и да изисква документи от хората, освен в предвидените от закона случаи. Такъв не е предвиден по този ред. Изземването на ски карти също е недопусимо по този ред, а да не говорим, че трябва да се състави поне елементарен протокол за тези действия. "Витоша ски" единствено може да откаже ползване на съоръженията съгласно техния правилник. Отделен е въпросът, че ако не ги пуснат с редовна карта, скиорите могат да търсят правата си по съдебен ред. Държа да по подчертая, че един оператор на ски съоръжения трябва да има права да упражнява контрол по ски пистите, най-малкото за да се осигури безопасното им използване, но в случая на "Витоша ски", при които всичко им е незаконно, това не е уредено и по същество тези ски учители е най-добре да си наемат адвокат и да се обърнат към гражданските съдилища) от дружеството писти в природния парк.

"Ски патрулите са незаконна практика, създадена на Банско, за да тормози местните инструктори. Независимо къде се прилага, тази практика си остава абсолютно незаконна. Охраната в планината може да се извършва единствено от жандармерията със съдействието на Гражданска защита и планинската спасителна служба", обясни за "Сега" адвокат Свилен Овчаров, защитаващ интересите на сдружението на ски инструкторите на Витоша.

Според собственика на "Мотен" Иво Рангелов пък "Витоша ски" прилага още една незаконна практика, като "издава фискални бонове с невярно съдържание". "Вече подадох сигнал в НАП заради издадените ми касови бележки при покупка на лифт карти със завишени цени. На нея пише "Ски услуга", което очевидно не е вярно", разкри Рангелов.

От главната каса на "Витоша ски" отказаха коментар по темата, но пък потвърдиха, че двойното ценообразуване е в сила, въпреки че никъде (поне до вчера) то не бе обявено официално. "Да, има друга тарифа за инструкторите. Сезонната карта се продава за 2000 лв., а дневната - за 50 лв. Имаме такава вътрешна заповед", обясни главен касиер Киркова.

На въпроса защо другата тарифа не е публикувана на сайта на "Витоша ски" или на касите на пистата "Витошко лале 1" Киркова отговори, че "някой не си е свършил работата". А един час след като "Сега" зададе същия въпрос на Костадин Костадинов, в ценоразписа на интернет страницата на дружеството се появиха нови два реда с по две графи - "дневна карта ски учители - 50" и "сезонна карта ски учители - 2000".

Според официалните данни от Банско, Боровец и Пампорово в трите основни зимни курорта у нас също се мери с двоен аршин. Там цената за инструкторите спрямо тази за туристите е съответно 2000 срещу 760 лв., 1450 срещу 700 лв. и 1000 срещу 650 лв. Както се вижда, най-голямото завишение е в Банско - 260%, а най-ниското е в Пампорово - 150%. А простата сметка показва, че ски учителите на Витоша плащат 340% в сравнение с обикновения турист.

Само за сравнение между българската реалност и тази в далеч по-развити откъм зимен туризъм страни трябва да се отбележи цената на лифт услугата в Австрия. На официалния сайт на ски зона Тирол е публикуван ценоразпис, според който сезонната карта за зима 2009/10 струва 590 евро. Независимо дали за скиор или за инструктор. И важи за 923 (деветстотин двадесет и три) лифта, обслужващи 80 (осемдесет) писти с обща дължина 3105 (три хиляди сто и пет) километра.

понеделник, 22 февруари 2010 г.

Как Камен ме изнерви или какво ми причиняват поръчковите журналисти дори по време на Олимпиадата

Здравейте Камен Алипиев,

Aз май не съм от най-търперливите, тъй като се бях зарекъл да не пиша на подобни на вас хора, но не издържах... принудихте ме. Ако не беше вашата упоритост в сервилността към лифто-строителите, дори нямаше да си правя труда.

Е, сега ще понесете и моята критика (и не за пръв път), тъй като не виждам никакъв професионализъм във вашата личност. Ако не говорихте по телевизията, ами у вас си, никой нямаше да ви критикува, така че, ако не можете да го понесете, ще трябва да се справите с разочарованието, че няма да следвате стъпките на баща си.

Много е дразнещо (ако съдя по мненията из формуите, май и не само за мен), когато скиорите правят все по добри времена, свалят на всяка контрола от първия, а вие си гледате там някаква таблица, статистика, статейка или брошури и въобще не виждате състезанието и на края - опаааа, изненада, той стана еди кой си. Още по-фрапиращо е, когато някой падне, а вие продължавате да си бъбрите и 20 секунди по късно започвате да викате „оллеллеее". Ако не можете да следите монитора, къде сте тръгнал?

Но вашите коментари за бг ски спорта са още по-дразнещи и нахални. Направо не разбирам как е възможно да ви се дава трибуна и вие да сте единствения съдник в БНТ, който да казва какво е добро за спорта. То вашата зависимост стана особено ясна, след като в последното издание на „Спортна треска" казахте на един човек, че е като у дома си във вашето студио, но и за него ще стане дума. Та питам се аз, риторично, какъв ще е този професионализъм, какъв ще е този плурализъм, какво ще е това отразяване на другото мнение? Май отговорът е тук...

Все се питам как човек, който от скоро въобще кара ски - сам сте си го казали, може да зяви в ефир, че на Витоша ще стане нещо хубаво? Кой ви го каза това? Защото явно някой трябва да ви го е казал, иначе сам нямате капацитет да го разберете. Аз, за разлика от вас съм скиор от 25 години. И не само – интересувам се от лифтостроене, проектиране на ски курорти, имам образование в областта на регионалното развитие и географията, доста широки познания по урбанистично планиране, а най-вече аз съм трето поколение скиор (традициите имат значение). На Витоша съм от както се помня и познавам доста добре планината. Така че наистина съм доста подготвен и на мен не ми трябва някой, за да ми разчете тъпите проекти на „Витоша ски". Те просто не стават. Ако бяха нещо смислено, ако наистина се планираше нещо добро, аз като скиор и велосипедист щях да го подкрепя, но уви това не е така. Посещавал сте моя блог, където повдигам над 30 въпроса към „Витоша ски" АД, но явно не обичате да четете.

Така се стигна до днешното ви предаване - 22.02.2010 (пак по ваши думи отдавна планирано). В него след поредния урок по позитивизъм от другаря Цеко Минев си стигнахме до добре познатото (поне на тези, които внимателно следим), че има много ски куророти „по чужбината" и това е причината за всичко хубаво в света. Абе Цеко за ски спорта ли ли ще говори или за ски курортите? Но какво да очаквам от вас – вие давате трибуна на вашия приятел, за да обвинява всички свои критици наред, но тях не ги питате. Всички са анатемосани като „еколози" (не знам защо, след като целия свят се тревожи за природата, това у нас е недопустимо). Защо не му зададете поне един въпрос, които повдигат неговите критици от ски средите (говоря за писмото, което прочетохте в ефир по време на супер комбинацията oт програмата на Зимните Олимпийски игри във Ванкувър от 21.02.2010, защото то беше критика от именит български ски треньор срещу ръководството на БФСки)? След това, някак си естествено след плюенето на еколозите, милия Минев уж събрал брошурки в хотелчето, които да покаже на простите балканци, които се чудят как в наште малки планини ще набутаме курорт с 250 км ски. Ама що не каже колко е голяма Канада и техните планини или че от океана идват влажни валежни маси? И лакътят да си захапем у нас не вали достатъчно сняг и просто ски курортите са обречени. Но неговия апел към всички еколози да дойдат в Канада направо ме разтрогна. Даже пуснах една сълза.

Така още по неангажирано се стига до нашите спортисти. Но за кратко, защото набързо ни се припомни, че трябва да имаме курорти, за да имаме скиори в Световната купа, а защо не припомнихте за вчерашното писмо на треньора. Еми що да го засичате вашето приятелче? То много по важно бе да се каже, че няколко души саботирали Витоша. А кои са те? Аз с моя блог ли? Ами защо не питате радетеля на ските, защо скиорите не могат да тренират на неговото изчадие Банско? Там нали била единствената писта за спускане (което пак е лъжа и тъпа пропаганда, защото стария Попангелов отдавна беше проектирал Ястребец 2, носеща понастоящем името на неговия син, на която са се провеждали състезания в дисциплината, ама вие повтаряте като папагал, това, което ментора казва)? Какво по логично от това, шефът на ски федерацията, които има влияние и брани „най-модерния" курорт да издейства да им затворят едно писте и да се суркат спортисчетата (влизам ви в риториката, че да ме разберете)? Защото всичко това е една измислица.
Ето как го правят развитието на ски спорта в Австрия:
Деца, родени след 01 януари 2004г. в долината на Цилертал, карат безплатно. Единственото условие е те да са с придружител.
Деца, родени след 01 януари 1995г. избират измежду много ниски цени.
Млади хора, родени след 01 януари 1991г. избират намаления за млади хора.
Цени на сезонни карти:
възрастни - 550 евро
младежи (15-18) - 444,00 евро
деца (до 14 г.) - 253,00 евро (50% намаление)

А у нас? Какви намаления какви пет лева? „Научи се да караш ски" е идеалната схема за усвояване на нерегламентирана държавна помощ. А какво се прави за тези, които вече са научени – еми нищо, те или имат пари да си платят или не.

Освен горепосочените цени, на запад курортите казват:
„В случай на нараняване или болест, ние ще Ви възстановим стойноста на картата от последния ден, в който е била използвана. За тези случаи ни е необходим документ, потвърждаващ нараняването или болеста Ви."
Това обаче в нито един от контролираните от Цеко и Ко курорти не може да го видите.

В този контекст, става много ясно защо вие на три пъти ни повторихте, че ски картите в Уистлър са много скъпи и ни подмятахте, че така е нормално. Демек – свиквайте, ски картите трябва да са скъпи. Вместо да ни пренесете в олимпийската атмосфера, вие пак правите пропаганда и обслужвате интереси. Да, ама в Канада средната заплата е еди каква си, да ама там има еди какви си отстъпки, да ама там за тези пари предоставят услуга, а не лифтажиите да те гонят като пъдари и да няма адекватна екипировка за спасителите. Но вие не, аз ще си повтарям, пък то ще върже.

Но да се върна на вашата псевдо журналистика. Така става при вас, че ВИНАГИ давате думата на само едната страна уж за спорта, но се оказва, че ще си говорим само за криворазбрано развитие курорти. Абсурдно. И сам го разбирате и си го казахте в началото, че пак ще искат и други хора да вземат становище по проблема, ама няма да им дадете, щото банкерът е представител на спорта, а те не. На какво прилича това? Какъв спортен деятел е Минев? Той е представител на ски курортите. Ако искаше да развива ски спорта, щеше да направи някакви адекватни преференции за млади хора, деца, ученици, дори пенсионери. В момента в България не е проблем липсата на ски инфраструктура, а нейната достъпност.

Как може, след като знаете, че разговорът ви няма нищо общо със спорта, още в самото начало на диалога, вие да го продължавате? Каква е тази отявлена пропаганда – да стои гостът ви и да дрънка глупости: "парковете им са прорязани като шейцарско сирене, за добре е...." (зависи от правилата, които са приели, нашите са такива); били ни виновни еколозите, че няма спорт в България; трябвало много курорти! Този същият човек, който буквално ликвидира карането на малките деца в планинте (за всичко трябва да плащат, но нищо не работи, ски учителите не могат да се конкурират с неговите и тн) все го върти в стил "някой друг ми е виновен"...

Щом ви е кеф да плюете само, ваш проблем, но бяхте длъжен да го питате за писмиото от вчера от супер комбинацията? Защото там се казваха изключителни истини. Но вие си затраяхте, май не искате госта да се чувства неудобно? Журналисти, а? Наистиан сме слаби, но на какво се дължи това? Къде са грешките на федерацията? Кой ще им потърси отговорност за това?

Никой, защото българският спорт се ръководи от мутри и слуги на мутри. Това е резултатът. (Кокалът е шеф на федерацията по шах, а Ал.Петров-Трактора на тази по карате, наред с великата стрелкиня с простреляния съпруг, съветник на Гоце, та дори и предишните председатели на БФСки. Примери - бол ). От Ив. Славков, през Ст.Костадинова, и пр. та до бай Цеко. Ето това са плодовете, когато комуноидните мафиоти овладеят спорта и го ползват единствено за пране на мръсните си пари и постигане на лични или корпоративни цели.

Има и нещо друго. Защо не кажете, че ските са елитарен спорт, досъпен за наистина много малко хора, защото инвестицията е огромна, не стига просто талант или упоритост. Това е причината, да не е по силите на нашата страна да има повече от един двама топ скиори, които да бъдат сред най-добрите 30 в света, не повече. Ските приличат много повече на тениса (отколкото на футбола), където инвеситциите на родителите, сумите, платени за частни треньори и школи са колосални и не са извадени от държавата. Този тип спортове не могат да се спонсорират от обществото. Защото глетчери, пътувания в чужбина, треньорите, екип по поддръжка на ските (не като Стефчо, който сам си ги прави) струват прекалено много, особено за младите състезатели и не е рентабилно да се наливат толкова много пари, просто има по-ефективни инвестиции в здравето. Това не е плод на "пирамидата" (масов спорт – професионален спорт), това е начинение, обикновено на една фамилия. Така беше и при Попангелов. Така е и при сем. Костелич. Да сте чували държавата да е давала пари за детските лагери и школи на Агаси? Еми няма как. Далеч съм от мисълта, че не трябва да ги развиваме, напротив, но както показва и Жекова напоследък – това е предимно семейна инвестиция, а не обществена. Лагерите, треньорите, неимоверните разходи не може да се поемат от държавата. Така че, айде стига с „пирамидата". Ските просто не са футбол.

Но защо не попитахте госта ви и за ски бягането? Защо целият фокус е върху алпийските ски? Ще ви отговоря: защото алпийските ски са реклама за собствениците на ски курорти. Факт. Иначе прекрасния и изключително полезен спорт като ски бягането не се развива, а в него имаме традиции и може да се практикува доста свободно с оглед релефа на страната ни. Имаме и разпръсната мрежа от центрове с треньори и база. Това е спортът, който би трябвало да има превес спрямо алпийските ски. Освен това той може много евтино да се упражнява и лятно време, може да дава състезатели за интердисциплинарния биатлон, ски ориентиране (където също имаме някакви успехи) и тн (дори колоезденето или беговите дисциплини могат да ползват спортисти от ски бягането, а това е много важно – да могат състезатели в юношеска възраст да преминават в други спортове при определени обстоятелства). Но него ще го заметем под килима, защото искаме скоростни дисциплини (поне да беше слалом, който ни е по-близък и може относително по-лесно да се тренира). Ако трябва да имаме пирамида в зимните спортове, това трябва да е в северните ски. Липсата на подобен анализ и въпроси показва, вашата некомпетентност.

Друго много дразнещо и несправедливо отношение вие проявявате към Стефан Георгиев и като почнете да го нареждате (и не само вие, но и други медии с „правилни" позиции и „разбирачите" по форумите) става направо непоносимо, защото той прави каквото може, а истината за нивото на българските ски се крие в бездарното ръководство на федерацията ни. Но както се досещате по ред причини никой не отваря и дума за БФСки. За това и след Световната купа в Банско, където той отправи критики, вие повече не го каните.
За сведение си прочетете красноречивото писмо от вчера. А ето аз какво чувам:

Стефан Георгиев тази година отива да кара спускане за световната купа във Валдизер, за пореден път на абсолютно собствени разноски, защото по принцип е изхвърлен от националния отбор. На състезанието се засича случайно с българска делегация от 20 човека на финала – свита, куфари около шефа на федерацията (май и вие). Тупаните (май и вие) седят долу на финала, гледат си, пият си, знаят, че нашият състезател е сам на старта, но никой не отива да му помогне, да го подкрепи. Стефан си прави спускането, качва се на лифта обратно гол по състезателния гащеризон на студа, защото тренировъчните му ски, раница, якето и грейката му са на старта. Отива до върха, събира си чарковете от старта едновременно с работниците по състезанието, които разтурят старта и си смъква нещата надолу, докато нашите глави (май и вие) седят долу и си пият все едно са съвсем отделно от онзи, дето се пуска за България. Това е все едно на Формула 1 пилотът да слезне да си смени сам гумите. После тия същите хора го пращат на олимпиада, като го викат да си вземе облеклото за олимпиадата, но като отива се оказва, че бройката, предвидена за него, е раздадена предварително на журналисти (май и вие) и други хора, а за него няма! Та във федерацията така се работи.

За това защо не питахте Минев? За еколозите намерихте време да си сборувате, за това не.

За жалост няма кой да отиде и да представи България на топ ниво в този спорт и като гледам така ще бъде занапред. Защото вие се скъсахте да ни убеждавате, че за моментното ни ниво е виновен германският специалист, а защо не кажете кой го докара него? Аз ли? Или може би БФСки? После същото ли ще разправяте за словенските треньори? И за това не са виновни липсата на курорти или еколозите, за това е виновна БФСки.

И понеже след последната ни обмяна на мнения, вие се усъмнихте в моето име, ще ви кажа, че да, аз наистина се казвам Любомир и „Витоша ски" АД (респективно БФСки, защото те са двете страни на една монета) знаят много добре и моето име и моя адрес, защото най-конструктивно им пратих своето становище за развитието на Витоша (не защото съм някакъв специалист, ами защото те правят същите глупости, както и комунистите), но това тях не ги брига. Те си имат просташки и комерсиални цели. Имам си причини да не споменавам своето име. Иначе вашето патетично „има болни дървета" е разтрогващо, но новите писти няма да помогнат. Нито наркоманите ще спрат да ходят там. Защо, щом толкова ги интересува Витоша, не оправиха една пътека горе, едно мостче? Вие от ски явно не разбирате, иначе щяхте да видите, че новата организация при началната станция на Лалето е абсурдна. Началната станция на новия лифт на мястото на „Бай Кръстьо" в Драгалевци е апогей на тъпотата. Да не продължавам. Това е проблемът ми, че ще се направят безумни съоръжения, че не са съобразени ветровете и валежите на Витоша. Това е все едно да затворите съзнателно една лента на Цариградското. Ей това правят вашите ментори. Този проект не е в обществен интерес. В България например е много по важно да се развиват малки ски курортчета, но разпръснати из страната, просто нямаме условия за мега курорти. Дори и да навлезем в Парковете и резерватите, разгледайте картите. За да видите какви грешки правят тези хора, помислете за техните комунистически предци и се поинтересувайте за лифта „Църна Могила" и защо той не работи. Ще ви дам жокер – има нещо общо с грешното планиране.

събота, 2 януари 2010 г.

БФСки раздава пари на близки фирми

Публикувам тази статия, защото е важно да се знае, пък и ме обвиняват, че съм пристрастен, та за това източникът вече е в-к "Дневник".

Връзка

С курсив е моят коментар.

Фирми, близки до председателя на Българската федерация по ски Цеко Минев, ще усвоят основната част от средствата по програмата "Научи се да караш ски" на стойност 400 хиляди лева.

Министерството на спорта предоставя средствата на БФСки, а те ги харчат.

Ски обучението ще се извършва от "Витоша ски училища". Тя е 80% притежание на собственика на лифтовете "Витоша ски", която се свързва с Цеко Минев. Транспортът ще се извършва от "Балкан холидейз", чийто управител е съпругата на Минев - Радка Минева.

От известно време "Витоша ски училища" е в конфликт с училищата, обединени в Сдружението на витошките ски и сноуборд училища. Там членуват "Мачирски", "Мотен", "Марина", "Дино ски колеж", "Де Люси", "Атмосфера" и др. Те се оплакват от дискриминация заради увеличението на цените на сезонните лифт карти за ски учители на 2000 лв., предприето от "Витоша ски".

Интерес за участие в проекта са изявили и останалите ски училища на Витоша, но не са избрани, поясни в четвъртък Цеко Минев. "Получихме молби от няколко ски училища на Витоша, че искат да обучават деца, но капацитетът им е 50 човека всяко. Самостоятелно те не могат да се справят с комплексното обслужване на децата, а федерацията носи отговорност за всичко това, каза той.

Още 35 хиляди лева са одобрени от Министерството на образованието, което се ангажира да се включи с общо 200 хил. лв., твърдят от БФСки.

Второто издание на проекта "Научи се да караш ски" ще стартира на 4 януари, като в продължение на три месеца безплатно обучение в ски техника ще преминат близо 3500 деца от училища в столичните квартали Витоша, Младост, Панчарево и Триадица.

"Изборът на училищата сме направили на териториален принцип в прилежащите до планината райони", обясни Ваня Кастрева от Регионалния инспекторат по образование София.

София има и друг квартали, но ...

... "Така хората се насърчават да води здравословен начин на живот". Много похвално, но като спонсорът на програмата е Nestle, какво здравословно хранене, какъв живот.

Всяка седмица от януари до април в планината ще се качват по 350 деца, като за всички е осигурен транспорт от училищата до Симеоновски лифт, с който децата ще бъдат извозвани до Алеко. От родителите се изисква само да попълнят декларация за съгласие с правилата, които техните деца, а и самите те трябва да спазват в планината.

Тук искам да отбележа, че за първи път големи групи с деца ще бъдат извозвани с с кабинковия лифт. Това до сега не е правено от съображения за сигурност, тъй като не може да се осигури придружител на всеки 5 деца, който да се вози с тях и да ги контролира (пътуването е около 30 мин, а капацитетът на кабината 6 души). На първо място децата може да изпаднат в паника при спиране на лифта или силен вятър. Опасно е също така да не се опитат да отворят вратите на кабината и тем подобни. Като знаем дисциплината на децата ми се струва, че това е малко рисковано.

Миналата зима обучение в "Научи се да караш ски" се включиха 3500 деца. "Идеята е програмата да обхване районите в Смолян, Чепеларе, Банско и Самоков, каза Минев. - Твърде късно обаче започнахме преговорите с общините и затова най-вероятно нещата при тях ще тръгнат от догодина, когато средствата по тази програма ще залегнат в бюджета на Министерството на спорта".

Интересно, еми защо сте започнали късно да преговаряте, пак лъжи.

сряда, 30 декември 2009 г.

Как се случват нещата … за някои

С голямо притеснение научих, че след 10 януари автобуса ще бъде спрян, като нерентабилен. http://www.sumc.bg/bg/news/42/prekratia

С това Цеко Минев и приятели все повече се приближават до цел номер 1 – никой да не може да се качва на Витоша освен чрез техните лифтове и то само, когато те решат да ги пуснат (пък и хората да не виждат какво се случва в планината). Този техен монопол над планината определено е доста изгоден планиран.

Причината за спирането, която се изтъква от центъра за градска мобилност много ми напомня за начина, по който беше приватизирана общинската "Въжени линии" (лифтовете също бяха обявени за нерентабилни). Пък и доста неубедително, все пак градският транспорт не беше ли 'социална придобивка', тоест субсидирана от държавата, а не 'рентабилен' бизнес.

Колкото до нерентабилноста – автобусът винаги е пълен, друг е въпросът, че шофьорите си прибират в джоба парите от байкърите. За всяко колело се плаща и тези пари се прибират от него. Освен това, като се има в предвид, че шофьора е някой селски тарикат, който краде останалата нафта, нещата стават прозрачни. А в рейса никога няма места от Драгалевци. Недоразуменията покрай тази линия са адски.

Ето как стояха нещата миналата година: билетът, ако беше двупосочен можеше да се купи само от Хладилника и то само в деня на пътуването. Съответно трябва да отида до Хладилника в същият ден, да си купя билета и да хвана рейса от Драгалевци, защото ми е по-близко. Освен това, този рейс се движи всеки ден, макар и да има само по 4-5 човека в делничен ден. През уийкендите със сигурност си избиват разходите. Но не, ние ще го закрием въобще, а не да го оставим да се движи само събота и неделя.

От цялата работа най-пострадали са пенсионерите, както съм писал и тук - Засегнати страни. Автобуса беше добър вариант за тях да се качат в планината... Е и байкърите, но за колела кой мисли.

Жалко е, че софиянци всъщност не са вече софиянци и хич не им пука, как им се отнема нещо тяхно...

сряда, 16 декември 2009 г.

ПИБ, медии и реклама

След фарсът, наречен по йезуитски „обществено обсъждане" на СПУП Ски Зона Алеко се заех да следя какво ще е отражението на скалъпеното мероприятие из медиите.

Разбира се, най-интересно беше по страниците на в."24 Часа", където Георги Банов се развихри и започна да громи псевдо еколози и прочие сган и да защитава милите инвеститори и техните архитекти. Той и до ден днешен е особено актиен, като не попуска повод да ни каже как и на Витоша да стане като Банско. Интересно беше например как той, а и други мастити журналисти от реномирани медии като bTV, интерпретираха информацията, че България е харчила европарите за екология ударно и безцелно. Въпросната констатация беше прочетена от компетентните журналисти с главата надолу и вместо акцентът да бъде, че са наливани пари в общини на ДПС, стана така, че еколозите са тези тъмни злодеий, които, моля ви се, ни излагат пред Европата. Но как стана така, че журналистите загърбиха обществения интерес и започнаха слугинаж при Цеко?


Историята е семпла и по някакъв начин банална. Както съм писал в писмото си до БНТ, а и в материала за Цеко Минев (виж накрая), винаги си е предимство да си собственик на голяма банка, която освен това се явява и голям рекламодател. Така никой, ама никой не би си и помислил само да пише или каже нещо лошо за теб. Ясно е, че особено в тези тежки времена, когато основното (поне на хартия) перо от източници за финансиране на медиите – рекламата се свива драстично - 1 и 2 всеки ще си пази рекламодателите.

А ПИБ са голям, много голям рекламодател. Ето ви и примерите (според в. "Капитал"):

Пресата
За първото шестмесечие на 2009г. ПИБ е трети рекламодател в пресата с общо похарчени 1 399 000 лв., а нейните продукти „ПИБ депозити" и „ПИБ кредити" заемат съответно 3то и 25томясто при марките (по данни на TNS/TV PLAN). Разбира се има спад от 37% спрямо 2008, когато ПИБ са похарчили 4 611 000 лв., с което са заели второто място в класацията.



Телевизия
Според материал от средата на август 2008 в. „Капитал" информират:
Безспорният лидер по отчетен ръст в процентно измерение обаче е Първа инвестиционна банка. Както и в класацията на пресрекламодателите (която публикувахме в брой 32 на "Капитал"), така и тук те имат огромен скок в подреждането. Според Market Links бюджетът им за първите шест месеца на 2008 г. достига 4.669 млн. лева, при едва 717 хил. лева, инвестирани за същия период на 2007 г. Потресаващият скок от 551% се дължи основно на засилената им комуникация покрай скандала, в който бе въвлечена банката през пролетта, както и на привличането за рекламно лице на Димитър Бербатов и агресивната кампания с негово участие.


Тяхната марка пък заема престижното трето място.


Марката
Въобще като марка ПИБ са изключително добре позиционирани, което не е учудващо предвид кредитния бум и последвалата борба за нови клиенти на депозитните продукти на българските банки.